Forskning och utveckling
Stötta barn i konfliktområden på flera nivåer
Hur ett barn utvecklas i en krigssituation avgörs till stor del av hens närmaste familj, vänner, lärare och samhället. Deras "ekosystem". För att stärka motståndskraften hos barn i konfliktområden och öka deras välbefinnande utvecklar vårt forskarteam därför ett system av insatser på olika nivåer. Detta helhetsgrepp stärker skyddsfaktorerna så mycket som möjligt och minskar riskfaktorerna.
Barn i en konfliktområden har rätt till anpassat stöd
Foto: Jeppe Schilder
Familj och utbildning är avgörande
Krig kan få katastrofala konsekvenser för familjer. Barn kan skiljas från familjemedlemmar, tvingas fly och i värsta fall förlora föräldrar eller syskon. Förutom dessa direkta konsekvenser kan det vara extremt svårt för föräldrar att stötta sina barn på rätt sätt under och efter konflikten. Situationen kan också orsaka mycket stress och skapa en spänd hemmasituation.
Tillgången till utbildning är knapp i konfliktområden. Skolbyggnader, om de står kvar, är ofta stängda och många lärare har flytt från våldet. För barn kan det innebära förlorad tillgång till god utbildning vilket i sin tur påverkar deras framtid.
Vi ger stöd till barn i konfliktsituationer men också deras lärare, föräldrar och samhällen
Foto: Jeppe Schilder
Vi stimulerar barns motståndskraft i krigssituationer
Foto: War Child
Evidensbaserade insatser
Barn har rätt till skydd, utbildning och annat stöd för att utvecklas och skapa en bättre framtid. Våra olika program fokuserar på en blandning av psykosocialt stöd, skydd och utbildning. I systemet av insatser fokuserar två program specifikt på barnskydd; de sju andra fokuserar främst på barns sociala miljö. Dessa program förbättras av med hjälp av specifika metoder för att förbättra tillgången och öka kvaliteten. Insatserna och metoderna är noggrant utvecklade, undersökta, testade och utvärderade innan de implementeras i större skala.
Anpassat för varje barn: så här gör vi
Varje barn, varje familj och varje samhälle är olika och kräver ett lämpligt förhållningssätt. Så är fallet här i Sverige, men också i områden där det råder krig. Innan vi börjar vårt arbete i ett nytt område diskuterar vi noggrant situationen. Vi tittar på vilka program som passar och vilka som kan behöva anpassas. Dessutom undersöker vi vilka eventuella hinder som kan försvåra åtkomsten till programmen. Stigman eller diskriminering kan utesluta vissa grupper och måste åtgärdas. På så sätt försöker vi nå alla med ett lämpligt förhållningssätt.
Vårt forskningsteam ser till så att våra insatser är evidensbaserade
Foto: War Child
Hur reagerar ett barns hjärna på krig?
Krig lämnar spår hos barn; fysiskt och psykiskt. Den fysiska påverkan är lätt att upptäcka – en förstörd skola, trasiga kläder eller en brinnande by. Den psykiska påverkan på barnets hjärna kan vara svårare att förstå.