Omars berättelse
3 januari 2022
Omars berättelse
Omar bröt ofta tystnaden i Zeitas Public School och brukade få reprimander för sitt odisciplinerade beteende. Han var mycket aktiv, visade brist på fokus och uppmärksamhet i klassrummet och hade en tendens att vara våldsam samtidigt som han uttalade obscena ord och fraser. Omar uppvisade det här beteendet i många år, ända sedan första klass. Omar kunde inte läsa och skriva ordentligt.
En dag informerades Omars morföräldrar av skolan om projektet Back to the Future. Omar skulle kunna få tillgång till ett läx- och stödprogram under vintersäsongen, men också på sommaren.
Back to the Future-programmet hade 100 barn i Zeitas Public School, varav fem hade beteende- och inlärningssvårigheter, och gav dem chansen att få specialiserad vård. Omar var en av dessa elever.
Omar visade mycket entusiasm i studierna, hans prestationer i läsning och räkning förbättrades, vilket återspeglades i hans betyg. Hans beteende skiftade från oförutsägbart till stabilt, från våldsamt till lugnt och uppmärksamt
Under Back to the Future-projektet hänvisas cirka 350 barn med inlärningssvårigheter till specialiserade tjänster.
Back to the Future är ett projekt som är finansierat av Europeiska Unionen genom EU Regional Trust Fund som svar på krisen i Syrien, och EU Madad-fonden. Det implementeras genom ett samarbete mellan AVSI Middle East, Terre des Hommes Italy i Libanon och War Child.
Omar heter egentligen något annat.